Trzydniowa wycieczka w Góry Stołowe i do Pragi ! – 22.05 do 24.05.2018

W dniach od 22.05 do 24.05.2018 r. odbyła się trzydniowa wycieczka w Góry Stołowe i do Pragi. Nasza grupa liczyła czterdzieści osób. Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Sztolni Walimskich związanych z okresem II wojny światowej. Uczniowie zobaczyli podziemne korytarze kompleksu ,, Riese’’. Było to miejsce pracowników przymusowych i jeńców wojennych. Największa zagadka związana z kompleksem „Riese” dotyczy jego przeznaczenia. Najbardziej rozpowszechniona hipoteza mówi o budowie Kwatery Głównej Hitlera. Pojawia się w dokumentach oraz powojennych relacjach świadków budowy. Następnie udaliśmy się do urokliwego Kłodzka – miasta położonego u południowo-zachodnich podnóży Gór Bardzkich, gdzie zwiedzaliśmy średniowieczną twierdzę. Tam bardzo wąskimi, podziemnymi korytarzami przemierzaliśmy malutką część ogromnej fortyfikacji. W Twierdzy Kłodzko z bastionów górujących mogliśmy podziwiać panoramę miasta oraz gór otaczających Ziemię Kłodzką. Twierdza okazała się miejscem pełnym tajemniczości, które gromadzi wiele historycznych wydarzeń z minionych epok oraz różnych legend i opowieści. Przewodnicy oprowadzający po Twierdzy w bardzo ciekawy sposób opowiedzieli nam o historii tej fortyfikacji. Po fascynującym pierwszym dniu zwiedzania, udaliśmy się do miejscowości Złoty Stok, gdzie w bardzo przytulnym hotelu czekał na nas pyszny posiłek oraz nocleg. W drugim dniu wycieczki wczesnym rankiem wyruszyliśmy do przepięknej stolicy Czech – Pragi. Mieliśmy okazję zobaczyć Most Karola, Hradczany, czyli królewską dzielnicę na zachodnim, wysokim brzegu Wełtawy. Uczniowie zobaczyli również zmianę warty na Zamku Praskim, która odbywa się codziennie o godz. 12.00. Spacerując po Pradze można było zobaczyć przepiękną katedrę św. Wita uznawaną za architektoniczny klejnot Europy. Zmęczeni i zachwyceni pięknym miastem naszych ,, południowych sąsiadów’’ wróciliśmy do naszego hotelu. W ostatnim dniu wycieczki pozostało już tylko zdobyć Szczeliniec Wielki – najwyższy szczyt Gór Stołowych, który podobnie jak całe Góry Stołowe, zbudowany jest ze skał górnej kredy, głównie piaskowców, które powstawały w środowisku morskim. Na samej górze można było odpocząć i zakupić ciekawe pamiątki, ale przede wszystkim podziwiać piękne krajobrazy z tarasu widokowego. Podczas wspinaczki na Szczeliniec można było uruchomić nieco wyobraźnię, ponieważ skały przypominały różne zwierzęta np.: ,,Kwoka”, ,,Mamut’’ czy ,,Wielbłąd’’. Niezmiernie ciekawym fragmentem Szczelińca Wielkiego jest tzw. ,, Piekiełko’’. Jest to szczelina skalna o bardzo niskiej temperaturze i dużej wilgotności powietrza, dlatego widzieliśmy tam śnieg, który zalega nawet do czerwca. Wchodząc na Szczeliniec pokonaliśmy około 675 schodów i dlatego po zejściu na dół nieco zmęczeni, ale zadowoleni udaliśmy się do autokaru, gdzie czekała nas już tylko podróż powrotna pod mury naszej szkoły ZSK w Sieradzu.

Organizatorem fascynującej wycieczki szkolnej był pan Grzegorz Wrociński, a towarzyszącymi mu opiekunami byli: pani Joanna Maksajda, pani Sylwia Pichola i pan Paweł Owczarek.